9 May 2014

Şagirdlərin hərtərəfli inkişafında texnologiya və təsviri incəsənət fənlərinin rolu

          Təhsilin keyfiyyətinin yüksəldilməsi və qabaqcıl təhsil sistemlərinə inteqrasiyanın təmin edilməsi məqsədilə respublikamızın təhsil sahəsində İslahat Proqramının və kurikulum islahatının həyata keçirilməsində xeyli irəliləyişlər əldə olunmuşdur.
          Fənn kurikulumlarının reallaşdırılması üçün məzmun standartlarının, təlim strategiyalarının, qiymətləndirmə meyarlarının düzgün seçilməsi mühüm amillərdən biridir.
          Müəllim dərslərdə məzmun standartları seçərək təlimin məqsədini, dərsin forma və üsullarını, təlim tapşırıqlarını, qiymətləndirmə meyarlarını və vasitələrini müəyyənləşdirməli, cari planı reallaşdırmağa nail olmalıdır.    
          Mən təlim proseslərində çalışıram ki, bütün şagirdləri təlimə fəal şəkildə cəlb edə bilim. Onların idrakı, ictimai və fiziki inkişafının təmin olunması təlimin təşkilində verilən tələblərə cavab versin. Çalışıram ki, dərs zamanı hər bir şagirdim üçün dəstəkləyici mühit yarada bilim, pedaqoji prosesin tamlığını təmin edə bilim, təlimdə bərabər imkanlar yaradım, fəaliyyətlərinin stimullaşdırılmasına nail ola bilim.
          Məlumdur ki, fənn kurikulumlarının tətbiqi bu gün təlimin nəticələr üstündə qurulmasını və interaktiv formada təşkilini tələb edir. Şagirdlərin həyati bacarıqlar qazanmasına, müasir təfəkkürə malik şəxsiyyət kimi formalaşmasına zəmin yaradır.
          Yeni təlim texnologiyalarının öyrənilməsi və fənn kurikulumlarının tətbiqi ilə əlaqədar iştirak etdiyim kurslar mənə təlim-tərbiyə prosesinin səmərəli təşkili üçün nələrin daha vacib olduğu təcrübəsini qazandırdı. Belə ki, mən çalışıram ki, təlimin məqsədlərini müəyyənləşdirərkən, yalnız öyrədici deyil, bununla yanaşı inkişafetdirici və tərbiyəvi məqsədlər də ön planda olsun.
          Yalnız Ana dili, Riyaziyyat, Həyat bilgisi deyil, bütun fənlərin tədrisində, o cümlədən, texnologita, təsviri incəsənət, fiziki tərbiyə dərslərində də bu məqsədlərin reallaşmasına çalışıram.
Texnologiya fənni şagirdlərin texnoloji təfəkkürünün inkişafına, onlarda texnoloji bacarıqların formalaşmasına zəmin yaradan fəndir. Həmçinin bu fənn təhsilin sonrakı mərhələlərində təhsillərini davam etdirmək üçün şagirdlərin zəruri bilik və bacarıqlara yiyələnmələrinə xidmət edir. Bu fənn şagirdlərin emal texnologiyalarından müstəqil həyatda istifadə etmələrinə, yaradıcı qabiliyyətinin formalaşdırılmasına hərtərəfli şərait yaradır. Həmçinin şagirdlərdə gələcəkdə texniki sahələrə maraq yaratmaqla bu sahələr üzrə təhsillərini davam etdirmələrinin ilkin təməli yaranır.
Müşahidələrimə əsasən deyə bilərəm ki, texnologiya fənninin tədrisi zamanı şagirdlər problemin həlli üçün ideyalar irəli sürür, sadə texnoloji işləri yerinə yetirir və onlarda nəticələri qiymətləndirmək bacarığı formalaşır. Bu fənnin tədrisi şagirdlərin xarakterinin formalaşmasına, onların estetik, mənəvi, intellektual inkişafına, texnoloji bacarıqlar əldə etmələrinə şərait yaradır.
I sinifdə texnologiya fənnindən –Plastilin bağlardan “Şəkillər” Göy qurşağı mövzusunun tədrisi zamanı yuxarıda deyilənlərin həyata keçirilməsinə nail olmaq mümkündür. Motivasiya mərhələsindən  başlayaraq şagirdlər problemin həlli üçun fikirlər, ideyalar irəli sürürlər. Bu zaman onlara fikirlərini sərbəst ifadə etmələri üçün şərait yaradıram. Sonra hər qrupa bu işi müxtəlif vasitələrdən göy qurşağı rənglərini seçib plastilindən göy qurşağı hazirlamaq tapşırıram. Şagirdlər tapşırığı yerinə yetirərkən müşahidələrim zamanı onların öz aralarında məsləhətməşmələr apardıqlarının, işin daha gözəl alınması üçün göstərdikləri səyin sadə texnoloji işləri yerinə yetirərkən bacarıqlar əldə etmələrinin şahidi oluram. Həmçinin işlərin təqdimatı zamanı başqa qrupların göy qurşağı haqqında verdikləri əlavə məlumatlar (ana dilindən, həyat bilgisindən öyrəndikləri) onların intellektual inkişafına şərait yaradır.
Müasir dövrdə elə vəziyyət yaranmışdır ki, insan öz texnoloji bacarıqları sayəsində universal istehsal sahələrində fəaliyyət göstərə bilməlidir. Şagirdlərdə həyati bacarıqların formalaşması baxımından “Texnologiya” fənni böyük əhəmiyyət daşıyır.
          Texnologiya fənninin tədrisi zamanı çalışıram ki, şagirdlərin yaradıcılıq qabiliyyətini inkişaf etdirim. Onların problemlərin həlli üçün yeni fikirlər irəli sürməsinə şərait yaradım. Həmçinin bu fənnin tədrisində şagirdlərin estetik, intellektual inkişafına təkan vermək məqsədilə “öyrənməyi öyrətmək” prinsipinə əməl etməyə çalışıram.
          Praktik işlərdə şagirdlərin psixomotor faliyyətlərinin inkişafına zəruri vərdişlərə yiyələnmələrinə diqqət yetirirəm.
          İlk dərslərdə şagirdlərə emal materialları, emal vasitələri, emal texnologiyaları haqqında geniş məlumat verirəm. Bir neçə dərsdən sonra şagirdlər bu haqda xeyli məlumata malik olurlar.
          Fənn üzrə məzmun standartlarının, inteqrasiyanın reallaşmasına əsaslanaraq fəal təlim metodu ilə qurulmuş texnologiya fənni üzrə hər bir dərs ətraflı, dərin bilik bazası yaradır.
          Onu da qeyd etmək istərdim ki, ibtidai siniflərdə tədris olunan fənlər eyni müəllim tərəfindən aparıldıqda, həm üfüqi, həm də şaquli inteqrasiya üçün çox böyük, geniş imkanlar yaranır.
          II sinif Texnologiya fənnindən “Kağızı” cırma üsulu ilə aplikasiya. “Dəniz” mövzusunun tədrisi zamanı Həyat bilgisi, eləcə də Təsviri incəsənət fənni ilə əhatəli inteqrasiya yaratmaq mümkündür. Belə ki, dərs zamanı şagirdlər varlıq və hadisələri xarakterik əlamətlərinə görə qruplaşdıra bilirlər. Bu zaman Həyat bilgisindən öyrəndikləri onların fikirlərini sərbəst ifadə etmələrinə kömək edir. Həmçinin keçilmiş sənət nümunələrinin onlarda yaratdığı əhval-ruhiyyəni yaş səviyyələrinə uyğun şərh edərək təsviri incəsənətlə əlaqə yaratmış olurlar. Şagirdlər belə fikirlər söyləyirlər:
v Cırma üsulu ilə aplikasiya həcmli görünür.
v Bu aplikasiyaya baxdıqca özünü dəniz sahilində hiss edirsən.
v Kağız cırıldığı üçün görünən ağ xətlər dəniz dəniz dalğalarını daha canlı göstərir.
          Təsviri incəsənət fənni uşağın yaradıcılıq qabiliyyətinin inkişafı üçün ilkin vərdişlər verir. Bu fənn vasitəsilə şagirdlərdə dünyanın təbii və özünəməxsus şəkildə dərk edilməsini formalaşdırmaqla yanaşı, onların şüurlarında müxtəlif obraz və epizodların canlanması nəticəsində şəxsi təcrübəsi zənginləşir. Təsviri incəsənət şagirddə görmə, müşahidə bacarığını inkişaf etdirir ki, bu da uşağın şəxsi keyfiyyətlərini formalaşdıran əsas amillərdən biridir.
          Məlumdur ki, son məqsəd şagirdə yalnız bilik vermək deyildir. Bilik vasitədir. Son məqsəd isə şagirdə praktik bacarıq verməklə yanaşı, onu hərtərəfli ölkə vətəndaşı kimi formalaşdırmaqdır. Məhz şagirdin  estetik dünyagörüşünün, intellektinin, yaradıcılığının formalaşmasında təsviri incəsənət fənninin müstəsna əhəmiyyəti vardır.
          Təsviri incəsənət fənnindən (II sinif) “Yarpaqlardan naxış quraq” mövzusunun tədrisi zamanı məqsədin şagirdlərin yarpaqlardan naxış düzəldərək sadə dekorativ kompozisiyalar tərtib etmələridir. Bununla yanaşı, çalışıram ki, təlim zamanı şagirdlərin görmə, müşahidə bacarığını inkişaf etdirməklə estetik dünya görüşünün, intellektinin, yradıcılığının formalaşmasına da nail ola bilim.
          Dərs zamanı şagirdlərin rəngarəng fikirləri mən də inam yaradır ki, təlimin məqsədinə nail ola biləcəyəm.Təlim prosesi zamanı şagirdlərin irəli sürdüyü fikirlər:

v Yarpaqlar müxtəlif formalarda olur.
v Payız yarpaqları müxtəlif rəngdə olur.
v Müxtəlif rəngli yarpaqlar təbiəti daha da gözəl, rəngarəng edir.
v Bəzək məqsədilə yarpaqlardan müxtəlif naxışlar qurmaq olar.
v Çərçivə daxilində müxtəlif fiqurları və ya “güldanda gül” kompozisisyalarını yarpaqlardan qura bilərik.
v Həmçinin şagirdlər bu dərs zamanı məmulatların hazırlanmasında sadə tərtibat bacarıqlarını nümayiş etdirirlər, həm də müşahidə etdiyi əşya, hadisələr və şəkillər üzrə danışa bilirlər.
         Təsviri incəsənət fənni ana dili, riyaziyyat, musiqi, həyat bilgisi, texnologiya və s. fənlərlə çox sıx əlaqədə tədris olunur. Belə ki, bu fənlərdən mənimsənilmiş bilik və bacarıqların möhkəmləndirilərək fərqli konteksdə sistemli yanaşma tərzi ilə təsviri incəsənət dərslərində tədrisi böyük əhəmiyyətə malikdir.
         Mən təsviri incəsənət fənninin tədrisi zamanı çalışıram ki, təxəyyülü, düşüncəni inkişaf etdirim. Bu zaman şagirddə müzakirə etməklə yanaşı, tədqiqat aparmaq bacarığı da formalaşır. Təlim prosesi zamanı ətraf aləm haqqında təsəvvürlərini dəqiqləşdirməyə və dərketmə proseslərini gücləndirməyə xüsusi fikir verir, lazım gəldikdə şagirdlərin hər hansı bir rəsm əsəri haqqında müzakirələr aparmasına, rəy bildirməsinə şərait yaradıram. Həmçinin təlim prosesi zamanı şagirdi bədii-estetik cəhətdən inkişaf etdirməklə yanaşı, dünya xalqlarının mədəniyyəti, tarixi və milli adət-ənənələri haqqında biliklərini zənginləşdirməyə çalışıram.
          Təsviri incəsənət fənni üzrə təlimin təşkili zamanı şagirdlərin ümumi inkişafı diqqət mərkəzində dayanır. Xüsusilə, şagirdlərin idraki,hissi və psixomotor bacarıqları inkişaf etdirilir. Həmçinin şagirdlərin meyil və maraqları da nəzərə alınmalıdır. Təlimin ənənəvi formaları ilə yanaşı, dərs-müzakirə, dərs-yaradıcı fəaliyyət, dərs-ekskursiya formalarından istifadə şagird yaradıcılığı baxımından böyük əhəmiyyət daşıyır.
         Belə ki, Dərs-ekskursiya, Təbiət materialları ilə tanışlıq mövzusunun tədrisi zamanı şagirdlər üçün çox maraqlı olur.
         Ən əvvəl şagirdlərə emal materialları haqqında məlumat verir və mənşəyinə görə üç qrupa bölündüyünü onların nəzərinə çatdırıram. Sonra şagirdləri məktəbin həyətinə aparır, 3 qrupa bölünmüş şagirdlərə müxtəlif tapşırıqlar verirəm. Qrupların birinə bitki mənşəli, 2-cisinə heyvan mənşəli, 3-cüsünə mineral mənşəli materiallar toplamağı tapşırıram. Bu zaman şagirdlər təbiət haqqında bir sıra biliklər əldə etməklə yanaşı, seçmək, fərqləndirmək, toplamaq kimi bacarıqlara yiyələnirlər. Bütün bunlar şagirdlərin ümumi inkişafına (həm bilik, həm də fəaliyyət baxımından) təkan verir və yradıcılığını inkişaf etdirir. Topladığı materiallardan nələr düzəltməyin mümkün olduğunu özü düşünüb tapa bilir.
          “Təsviri incəsənət” fənni ilə “Texnologiya” fənni arasında daim bir-biri ilə inteqrasiya yaranır. Bu iki fənn arasında sıx fənlərarası inteqrasiya mövcuddur. Şagirdlər Təsviri incəsənət dərslərində öyrəndikləri bilikləri yapma, aplikasiya, mozaika işlərində böyük bir bacarıqla tətbiq edərək kompozisiya yarada bilirlər. Buna görə də, şagirdlərin kontrast, kolorit, əsas və qarışıq  rənglər haqqında biliklər əldə etmələrinə, onları fərqləndirməyi bacarmalarına çalışıram. “Siluet” və “Kompozisiya” terminləri haqqında bilən şagird Texnologiya dərslərində çox gözəl bacarıqlar nümayiş etdirə bilir.

Hər iki fənnin tədrisi zamanı kurikulumun tələblərinə ciddi əməl edərək fənn üzrə məzmun standartlarını, təlim məqsədlərini,dərsin forma və üsullarını düzgün müəyyənləşdirməklə maraqlı təlim prosesi qurmaq mümkündür. Bununla da biz  müəllimlər təlimin təşkilinə verilən tələbləri əsas tutaraq sonda nəticəyönümlü təlimə nail ola bilərik. Düzgün təşkil olunmuş texnologiya, təsviri incəsənət dərsləri şagirdlərimizin hərtərəfli inkişafında müstəsna əhəmiyyət kəsb edə bilər.
Mustafayeva Gültəkin
Bakı şəhəri “Zəngi liseyinin” ibtidai sinif müəllimi 
“Ən yaxşı müəllimmüsabiqəsinin  (2009-cu il) qalibi, təlimçi müəllim

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder